Khamis, 25 November 2010

mengapa kita merasakan....

Mengapa kita merasakan duit RM50 kelihatan begitu besar apabila dibawa ke kotak derma masjid,tetapi begitu kecil apabila dbawa ke supermarket??

Mengapa kita merasakan 1 jam terlalu lama utk brzikir,tetapi betapa pendeknya wktu itu untuk rncgn hiburan di TV??
mengapa kita merasakan betapa lamanya 2 jam berada dimasjid,tetapi betapa cepatnya 2 jam berlalu disaat mnonton filem??
Mengapa kita merasakan betapa lamanya 1jam menghadiri mjlis ilmu,tetapi cepatnya 1jam berlalu disaat tgh study??
Mengapa kita merasakan susah sungguh merangkai kata utk dipanjatkn untuk berdoa @ solat,tetapi betapa mudahnya cari bahan bersembang bila bertemu kawan-kawan??

Mengapa kita merasakan susah sgt baca quran 1 juz shja,tetapi majalah hiburan dan novel best seller 100 halaman pun hbis dibaca??

Mengapa kita merasakan betapa seruan dan teriakan y berpanjangan waktu pertandingan bola sepak jadi kegemaran kita,tetapi betapa bosannya bila imam mmbaca bacaan solat lama dan berpanjangan??
Mengapa orang-orang berebut paling depan untuk menonton bola @ konsert,tetapi berebut cari saf paling belakang semasa solat berjemaah supaya boleh cepat keluar??

Mengapa kita merasakan semua orang ingin masuk syurga,tetapi tidak mahu mempertingkatkan iman,berfikir,berbicara @ melakukan apa2??

Mengapa kita kata nk balancekn dunia n akhirat,tetapi bila azan berkumandang,kita masih leka pada urusan dunia??sedangkan kita tahu,haiyya ala solat,br haiyya ala falah??

1 ulasan: