Rabu, 9 November 2011

cerita dalam cerita

bismillahirrahmanirrahim...
assalamualaikum..

Cerita ini diharapkan dapat memberi manfaat kepada kita
semua.cerita ini diceritakan oleh seorang
mualaf yang cukup terkenal dizaman ini,dengan kehebatannya berdakwah ke
seluruh dunia.

Situasi 1

di suatu hari,pada waktu petang,sekumpulan Boldkanak-kanak
sedang bermain bola di kawasan lapang berhampiran dengan gereja.nak dijadikan
ceritanya,sedang kanak-kanak itu bermain,bola tadi terkena tingkap gereja dan
tingkap itu pun pecah.alangkah takutnya kanak-kanak ini kerana telah memecah
tingkap gereja.tiba-tiba,keluar seorang paderi drp gereja tersebut sambil
membawa bola milik kanak-kanak ini dan paderi ini menghampiri kanak-kanak
tersebut.tahu tak ape y paderi ni buat dengan bola dan kanak-kanak
tu??diberinya bola tersebut sambil mengusap-ngusap kepala salah seorang
kanak-kanak dan menyapa dengan lembut skali sambil berkata,ambillah bola ini
dan sambunglah bermain,main elok-elok.kemudian,setelah kana-kanak ini selesai
bermain,paderi tersebut memberikan ais krim pada mereka…tengoklah betapa
lembutnya cara paderi ini mendekati kanak-kanak tersebut..cukup halus,lembut
dan penuh kasih sayang…

Situasi 2

Bagaimana pula jika situasi seperti diatas(bola terkena
tingkap) berlaku di kawasan masjid??maka keluarlah ahli masjid sambil memaki
hamun kanak-kanak yang sedang bermain di kawasan itu sambil berkata,pergi main jauh-jauh..jangan main di
kawasan masjid..nanti pecah tingkap,siapa nak ganti?


Situasi 2 juga berlaku pd sy seminggu y lepas..tp sy tidak
memecahkan tingkap surau pun.(hehe).pd waktu tu,sy dan beberapa orang sahabat
singgah di satu surau d Gombak..setelah menunaikan solat,sy menuggu shbt y lain
bersolat..sedang menuggu,dtg penjaga surau
dan minta kami cpt2 kluar drp surau..katanya,dia mahu mengunci surau dan
ingin pulang cpt,nak bg makan pada anak bini kt umah.pd mulanya,kami husnu
dzon lg pd pak cik ni..ksian anak bini dia kt umah lapar..hmm..ptg itu dan
hr berikutnya,prkara y sama berlaku..pak cik surau mcm cpt2 nk kunci pintu
surau,kami y msih solat dan y blm solat terpksa solat diluar.nasib baik ada
kwasan skit kt luar tu..sedikit kecewalah dengan tindakan pak cik ni..padahal
kami tumpang solat je,bukan nk wt maksiat ke ape…huhu…

cuba kita comparekan situasi 1 n situsi 2,begitu berbezakan
cara pendekatan orang kristian dan orang islam(self reflect).. tapi saya tidak
melabelkan semua orang begini,mungkin ada beberapa orang,tidak semualah…paderi-paderi
cukup terkenal dengan sikap mereka yang menggunakan pendekatan yang penuh kasih
sayang.cukup berhikmah..kita pula,sangat kurang menggunakan pendekatan tersebut…mana
perginya nilai kasih sayang y sepatutnya kita amalkan pada sadudara seagama
kita?mana hilangnya ajaran y diterapkan RASULULLAH pd umatNYA?hmm…kadang-kadang,kita
tidak sedar,nilai tersebut smakin kurang dalam masyarakat kita.walhah,orang-orang
kristian dan yahudi pula y mengamalkannya…kalau kita kaji,terlalu banyak
ajaran y dibawa islam diamalkan dlm
kalangan orang yahudi(salah satunya,mereka cukup menjaga pemakanan)…sbb itulah
kita dpt tgk skrg,mereka sgt maju kedepan dan kbanyakan saintis-saintis
terkenal dan golongan bijak pandai adalah
drp orang yahudi..

konklusinya,semoga perkongsian ini dpat memberi manfaat pd
semua..
agama hanya dapat dirasai oleh
orang y menegakkanya dalam diri mereka(imam Hassan al banna)
wallahualam

Selasa, 1 November 2011

sy bukan ekstreme..


Assalamualaikum..

Sudah lama rasanya sy x mencoretkan sesuatu pd blog ni..hampir berdebu dbuatnya..masa y slalu mencemburui,smpaikan tidak sempat berkongsi..sibuk dengan study,dengan tugas-tugas lain menyebabkan sy terpaksakrbankan blog ini,untuk mnumpukan pada kerja-kerja lain y jauh lebih penting,give priority to d most important thing first!!

Apa y ingin sy kongsikan kali ini,mungkin lain skit drp y sblm2 ni…apa y sy ingin pembaca ambil ialah supaya sama-sama kita berfikir dan ambil ikhtibar..

Klu sy bercakap pasal politik,itu tidak bererti sy ni seorang y ekstreme.sy Cuma ingin sampaikan pendapat sy dan jika sy salah,silategur n betulkan…ok..sy tau,rmai dkalangan kita apabila disebut pasal politik,semua tidak berminat dan ada y cakap,buat apa sibuk nk berpolitik,xminatlah…belajar dulu,politik ni kerja orang-orang tua…politik ni kotor…bla..bla..bla…

Yeah,sy akui,dahulunya sy pun berfikiran begini…tp sy cuba to be open minded…fikir jauh skit…n sy masih ingat smpai sekarang,kata-kata sahabat sy y mmbuatkan sy buka mata.katanya,politik sangat penting kerana bilakita ada kuasa,segala perkara kita boleh buat..nk buat benda baik,nk buat benda jahat nk anjurkan macam-macam program,semua kena ada kuasa..tp itu x bermakna
kita gila kuasa..Cuma bila kuasa itu diberikan pada orang y fahamagama,alangkah baiknya…tp jika dberikan pd orang y jahil agama,alangkah malangnya dan alangkah buruky kesan..

Ok…cuba kita relatekan dgn keadaan Negara kita skrg ini,siapa y paling berkuasa dalam system pemerintahan Negara?jka sesuatu konsert or program nk dianjurkan,siapa y akan meluluskan?siapa y akan kitajumpa dan mmberi kelulusan??jika kita ingin minta dana atau sponser,siapa y
akan luluskan??xlain x bukan,mestilah orang y paling tinggi dan paling berkuasa…

Dan cuba bayangkan,klu orang y paling berkuasa kurang kefahamannya pd agama,mesti mudah orang lain mengambil kesempatan dan tidak mustahil juga orang y paling berkuasa itu menyalahgunakan kuasa y ada padannya..jika satu pihak datang u minta kelulusan pembinaan kilang arak,pemberianlesen night club,pusat urut,konsert-konsert y tenyata ada unsur2 maksiat,tidak mustahil mereka akan meluluskan dengan senangnya tanpa berfikir panjang..malah,mereka hanya Nampak keuntungan disebaliknya,bukan kesannya pd orang ramai..

Dan jika y berkuasa itu faham agama,insyaALLAH mereka tidak akan meluluskan or mgadakan sesuatu y bertentangan dengan syariat agama..nah!!sudahnmpak kn betapa pentingnya politik pd kita??kita juga kena ingat,RASULULLAH SAW dahulu pun tidak menolak
politik,malah bermati-matian berjihad..Cuma pd zaman Rasulullah S.A.W,jihadnya
dalam bentuk peperangan dan keadaan kita skarang,juga perlu berjihad,Cuma berjihad
dalam bentuk politik(pilihan raya)

Ketika hari kewafatan Rasulullah S.A.W,Abu Bakar ra. Dilantik menjadi khalifah.para sahabat tidak mahu menangguh urusan pentadbiran kerajaan dan segera membai'ah saidina Abu
Bakar ra di Dewan Bani Sa'idah. Ini adalah kerana urusan pentadbiran negara
tidak boleh terhenti walau seketika dan ia adalah nadi sesebuah kerajaan. Sebahagian sahabat pula menguruskan pengkebumian jenazah Rasulullah saw yangdiketuai oleh Saidina Ali ra Ahli Bait Rasulullah saw. Lihatlah betapa pentingnya politik,shinggakan sahabat paling rapat dengan Rasulullah terpaksa menerima amanah sbg khalifah dalam kesedihan atas kewafatan Rasulullah SAW.

Akhirulkalam,jika Rasulullah SAW dan sahabat bermati-matian berjihad mempertahankan agama ALLAH,kenapa kita y penuh kekurangan ini nak menolak politik???apa y Rasulullah lakukan dahulu sepatutnya diteruskan..kita adalah penyambung rantai perjuangan Rasulullah..jangan kita menolak politik dek kerana pemikiran kita y melihat politik itu kotor,tetapi kitalah nnti y perlu mmbersihkan apa y kotor…ya!!mmg sy xnafikan,politik d Malaysia ni kotor,ttp kitalah generasi y perlu membersihny..dan untuk menjadi generasi y betul2 mantop,kita perlulah melengkapkan diri kita dengan ilmu,mndapat tarbiyah y baik..jdilah golongan y pertengahan,tidak terlalu ekstreme dan tidak pula mnjdi golongan y tak ambil kisah langsung…wallahualam..maaf jika tersalah kata atau ada y terguris perasaan mana-mana pihak..y baik,diambil,y burk dibuang..
Individu Muslim -> Keluarga Muslim -> Masyarakat Muslim ->Negara Muslim ->Dunia Muslim

wahai orang-orang yang beriman!jadilah kamu penolong-penolong agama ALLAH sebagaimana isa putra maryam telah berkata kepada pengikutnya yang setia,siapakah yang akan menjadi penolong-penolongku(yang akan menegakkan agama)ALLAH?pengikut yang setia itu berkata,kamilah penolong-penolong agama ALLAH.lau segolongan dari bani israil beriman dan segolongan yang lain kafir.lalu kami berikan kekuatan kepada orang yang beriman terhadap musuh mereka,sehingga mereka menjadi orang yang menang.(as-saff-14)

Youth of future industry:(talk given by DR.k.Helmey,IM)
1.moderate n not extremisme(wassata)
2.understanding reality
3.knowledge(ilm) n virtue(akhlaq)
4.mission
5.filling vacuum
6.al awlawiyyat(priority)
7.tajdeed + invention

Rabu, 7 September 2011

neutralize it...(^_^)

assalamualaikum semua...sebelum bc,jom kita lapangkan hati kita..berfikiran terbuka dan positifkn diri..

Berkata ikut sedap mulutkah?perasaankah,hatikah @ berfikir sebelum berkata-kata?hmm..sy ckup kecewa bila membaca atau mendengar orang y bercakap ikut sedap mulut tanpa berfikir..menghukum dan menilai sesuatu mengikut fatwa diri sendiri..tetapi diri sendiri pun kadang-kadang begitu…astaghfirullahalazim..

hmm..ttapi kita y menbaca juga jgn cepat menilai sesuatu disebabkan sikap orang tu..mungkin ketika orang tu berckp atau menulis,dia dalam keadaan sgt marah dan hilang pertimbangan..itulah manusia,kalau dah marah y mlmpau,smpaikn ckp pun dah xtentu pasal.dan berkemungkinan juga orang y bercakap itu kurang kefahaman tentang agama..dia tidak ada rasa bersalah jika bercakap sedemikian..tetapi skarang ni jg,mmg xdinafikan,rmai y ada ilmu agama tinggi2 pun,tp berckp seperti tiada agama..mengapakah?jwpnnya mudah..dia tidak beramal dengan ilmu y dia miliki..nauzubillah…amat rugi sekali jk kita tidak beramal dengan ilmu y ada..apa y penting positif kan diri kita semua,xda orang y sempurna..mana y silap,mana y xkena,sama-samalah kita perbtulkan..kitala nnti generasi y akan mewarisi bumi ini..perbayakkan generasi2 y soleh dan solehah…jgn sempitkan pemikiran kita…alangkah baiknya jika kta jadikan islam sbgai cara hidup kita..ya,cara hidup kita..cakap di mulut,senangkan,tetapi bila smpai part praktikalnya,sgt susah..

akhirul kalam,jika kita ingin melihat kebaikan sesuatu perkara,kita akan dapat jumpa banyak kebaikannya,tetapi jika kita ingin melihat keburukan sesuatu perkara,maka banyaklah keburukan y akan kita jumpa..so,kitalah y perlu memilih u melihat sesuatu perkara itu samada ingin melihat kebaikan atau keburukan..terlajak perahu boleh diundur,terlajak kata,badan binasa..sama2la mnjga lidah kita....wallahualam

Jumaat, 2 September 2011

erti sebuah kebahagiaan



assalamualaikum.entry kali ni berbentuk agak santai n stu perkongsian cerita semata-mata..





thun ni dpt kad rye drp sorg hamba Allah ni..thanks..terharu dpt kad ni..d only kad y dpt..

Kebahagian adalah suatu perkara y subjektif..ada orang bahagia bila Berjaya,ada orang bahagia bila mendapat kekayaan dan ada orang y bahagia bila dipuji…anda pula bagaimana?

Bagi diri saya,ada beberapa perkara y nmpk remeh je,tp itu sudah cukup buat sy bahagia..apabila sy dapat bersama keluarga,bergelak ketawa,bergurau senda,berlawak jenaka,itu sudah cukup buat sy rasa sgt bahagia disamping keluarga..ya,saat y paling manis dan paling paling sy suka skali bila dpt bersama keluarga..bila bersama,masing-masing mula mengeluarkan cerita masing-masing..mcm2 gaya plak tu..bg si abg2 sy,apa lg,soal jodoh y dibincgkan..haha…kdg2 rs nk gelak bila abg y 2nd tu cerita pasal perempuan ni..dy pun ske bercerita pasal member2 dy pd kami.adoyai,kelakar2..yg si abg 1st plak,dok bercerita,bla pergi buat kerja kt bank,adala manager bank ni dok tawarkn ank perempuan dyorg kt abg sy..tp malangnya,abg sy sudah berpunya..abg sy seorang y sgt setia…sukar dicari lelaki seperti ini..waduh3…ini br cerita abg2 sy,blom masuk lg cerita part parents sy..dyorg pun sgt ska bercerita..paling xley bla bila dyorg cerita pasal perkenalan dyorg sblm kawen dlo2..hehe…bahagianya bila bersama..



mlm raye ke 3,mkn rmai2 kt KFC tanah merah..












zizie,ank spupu...


Bila dpt bersama budak2 kecik pun,sy rsa sgt bahagia..meliha kerenah dyorang,melayan dyorg,usik dyorg,sungguh bahagia..menjadi penghibur saya..kalauy byk berckp,lgla best…layan je..bahagia-bahagia…


dafina,ank spupu




pemandangan di tepi pntai teluk mayat pd wktu pagi..


Satu lg perkara y mmbuatkn sy rasa sgt bahagia bila dpt travel dgn family,smbil mnikmati pmandagan tepi jalan..bila dpt tgk pokok2 y menghijau,bukit-bukit y diselaputi kabus,burung berterbangan,wah bahagiannya..rasa ketenangan menikmati alam cipta ALLAH..subhanallah..dan sy paling suka bila dpt duduk di tepi pantai,melihat ombak-ombak dan air sungai y mengalir,begitu tenang…










Smoga kebahagian y sy rasai skrg ini akn mmbuatkn hati sy gembira..sungguh,DIAlah y berkuasa memegang hati-hati kita…
Hari ni masuk hr ke 5 beraya,masih ada jemputan open house + jmputn kawen y masih belum dilangsaikan…mlm ni bersedia u pulang ke glen view…sedih2)=..mood rya pun da smakin berkurang sbb sem baru da nak strt..smoga diberi sgla kemudahan u mghadapi kehidupn sbgai sorg pelajar dan hmba y sntiasa mghrpkn rahmatNYA dan kasih sygNYA.

wassalam

Ahad, 21 Ogos 2011

doaku..harapanku..


assalamualaikum



Hari demi hari kususuri
Di dalam bulan y penuh barakah
Tidak lain tidak bukan,
Ingin mencari keredhaanMU
YA ALLAH…


Ku perbanyanyakkan zikir
Ku perbanyakkan istighfar
Tidak lain tidak bukan,
Untuk merapatkan diri padaMU
YA ALLAH..


ku ingin sekali merasai kemanisan iman
YA ALLAH..

Ku menyusuri bulan ini
Dengan penuh harapan
Agar dosa-dosa ku gugur
Gugurnya seperti daun-daun kering
Supaya tiada lagi kekotor
Tiada lagi debu-debu dosa dalam diriku..

supaya tidak kusesali meninggalkan ramadhan kali ini


Ya ALLAH
Ampunilah daku,berkatilah daku dan rahmatilah daku

Ya ALLAH,Engkau Maha pengampun,suka mengampuni,
Maka ampunkanlah daku..
Jauhilah daku drp azab nerakaMU y ckup pedih
Dan dekatkanlah daku pada syurgaMU y cukup indah


Wahai Tuhan ku Tak Layak Ke Syurga Mu

Namun Tak Pula aku Sanggup Ke Neraka Mu

Ampunkan dosa ku terimalah taubat ku

Sesungguhnya engkaulah pengampun dosa-dosa besar
Dosa-dosaku bagaikan pepasir di pantai

Dengan rahmat Mu ampunkan daku oh tuhan ku
Suburkanlah cinta kami kepada Mu
Kamilah hamba yang mengharap belas dari Mu

22 ramadhan...(^_^)



Rabu, 10 Ogos 2011

Selasa, 2 Ogos 2011

adakah rindu kita bermusim?

assalamualaikum..


Adakah rindu kita bermusim?


Bila ramadhan tiba,rindu kita pada al quran,semakin menebal

Bila ramadhan tiba,rindu kita pada langkahan kaki ke masjid semakin cepat,

Bila ramdhan tiba,rindu kita pada solat-solat sunat semakin meningkat,

Bila ramadhan tiba,tangan2 kita ringan untuk bersedekah,


Bila ramadhan tiba,mulut ringan je mengucap tasbih,tahmid dan zikir2..


Bila ramdhan tiba,segala macam benda dijaga..mata,mulut,telinga n y pling penting,hati
Itulah berkatnya bulan ramadhan..


Semua orang berkejar kejaran membuat kebaikan..alhmdulillah..


Dan Alangkah baiknya jika semua y kita lakukan pd bulan y barakah ini,dteruskan pd bulan2 y lain..


Bulan ramdhan,bulan mentarbiyah diri..seperti sebuah sekolah..


Dan apa y penting,kesannya y kita bawa drp bulan ramadhan pada bulan2 y masih berbaki selepas ramadhan..


Kesan bulan ramadhan hanya dapat dilihat hasilny pd bulan2 y lain..


Adakah kita istiqomah??muhasabah diri kita kembali..

Adakah rindu kita bermusim??


Tepuk dada,Tanya iman…


p/s:luahan hati ini(diri saya sendiri) y juga susah u istiqomah..astagfirullahalazim 3x..

smoga ramadhan kali ini betul2 memberi kesan pd diri ini..

dan hrgailah ramadhn ini krn dberi pluang u berpuasa dgn family y jarang skali dberi pluang sebegini dan mgkin tidak dpt rasainy lg pd thun dpn + dlm cuti,tnpa terikt pd kelas or xam..

Ahad, 17 Julai 2011

cerita atok..



assalamualaikum...atok..ooo..atok...entry kali ni bercerita bersama atok..jom,layan...


Al kisah di sebuah negeri..di hujung kampong,terdapat satu pondok berhampiran dengan tasik..pondok itu menjadi tempat anak-anak kmpung menuntut ilmu agama dengan seorang guru yang sudah tua…


Suatu hari,si anak muda y juga pelajar di pondok itu pergi bejumpa dengan gurunya untuk mengadu masalah yand dihadapinya.


Anak muda:tok,sy ada masalah besar ni atok..sy dah xsanggop nk menghadapinya..atok kene tolong sy atok…

Guru(atok):sabar anak muda..mengucap anak muda..jgn bimbang,ALLAH sentiasa bersama orang2 y sabar..cuba kamu cerita ape masalah kamu sebenarnya?insyaALLAH,atok tolong mana yang atok mampu,selebihnya,serah pada DIA,y lebih mengetahui segala-galanya..


Maka berceritalah anak muda itu akan masalahnya pd tok gurunya dengan panjang lebarnya..atok mendengar dengan penuh tekun skali..


selepas itu…


Guru(atok):ok..atok dah dengar masalah kamu..skrg,atok nk kamu ambik segenggam garam dan segelas air,kamu bawa kesini..sekarang,kamu campurkan garam tu dengan segelas air dan minum air tu…apa kamu rasa wahai anak muda?


Anak muda:Ya ALLAH sangat masin atok…


Guru(atok):masin ea..ok..skrg atok nk kamu ambil lagi segenggam garam dan masukkan dlm tasik kat depan tu..kmudian,atok nk kamu minum air tasik tu..apa kamu rasa wahai anak muda?


Anak muda:em,xmasin atok..xrasa apa-apa pun atok…


Guru(atok):ok..masalah kamu dah hampir selesai nmpaknya..skrg dengar atok cerita plak..cuba kamu anggap garam tadi tu sebagai masalah kamu,dan air di dalam gelas dan air didalam tasik sebagai jiwa kamukalau jiwa kamu sebesar gelas itu,apabila datang sedikit je masalah, dugaan dan ujian yg ALLAH bagi,kamu mudah terasa bebanan ujian itu..kamu rasa lemah..xsanggup nk hadapi.,mudah putus asa,kamu lupa y DIA sentiasa ada untuk kamu..tp kalau jiwa kamu sebesar tasik itu,walaupun sebesar mana masalah y datang,seribu rintangan,dugaan apa skalipun,kamu bisa menghadapinya..kerana jiwa kamu besar…kamu yakin DIA sentiasa bersama kamu..itulah bezanya orang yang mempunyai jiwa yang kecil dan jiwa y besar..berusahalah untuk mendapat jiwa y besar..


Cuba kamu bygkn pula air didalam gelas tu sbgai pglamn ataupun ujian y pernah kamu hadapi sepanjang hidup kamu..dan garam sebagai masalah baru y muncul dalam hidup kamu..apabila cmpurkn garam(masalah)kedalam segelas air,kamu terasa sangat masinkn..itu akn berlaku jk kamu tidak pernah ataupun kurang merasai kepahitan dan ujian(segelas air) dalam hidup ni..apabila masalah y lain dtg,kamu mudah mengeluh,xberdaya nk hadapi..
Tp apbila cmpurkn garam ke dalm tasik,kmu xrasa masinkn?sbb kamu kuat..kamu sudah byk kali diuji,sudah byk kali merasai masam masinnya kehidupan ini,sudah byk pengalman hidup,pengalaman y mematangkan kamu..sudah kalis dengan masalah..jd,atok rase kamu sudah fahamkan apa y atok cuba sampaikan?atok harap,kamu
berusalah untuk jadikan jiwa kamu sebesar tasik tadi..supaya apabila dtg masalah,kmu bisa menghadapinya dengan tabah..dan y paling penting,kamu kne ingt,ALLAH sentiasa ada untuk kamu..laa haulawalakuwwataillabillah…walaupun kita kecik anak muda,tp y penting,jiwa kita besar…


Anak muda:skrg sy faham atok..trima kasih byk2 atok..

ok..dah hbis da cerita...smoga sama-sama dpt mgmbil manfaat drp cerita atok ni..wassalam..

p/s;abaikan gmbr upin ipin,hiasan semata-mata..tp gmbr batu nisan bckgroud kpd gmbr upin ipin tu,take it seriously!ingt mati slalu,kerana org y bijak ialah org y slalu ingt pd mati..kematian y sdg mghpiri kita...

Sabtu, 16 Julai 2011

computer tips(mcm menarik)




‎’Enter’ the masjid,
‘Forward’ your solat,
‘Download’ pahala,
‘Firewall’ your iman,
‘Backspace’ from syaitan,
‘Bookmark’ to ALLAH SWT,
‎’Delete’ ALLAH’s enemies,
‘Copy paste’ from the Al-Qur’an and Sunnah,
‘Help’ your muslim brothers n sisters,
‘File’ your amal,
‘Edit’ your akhlaq
‘View’ your good and bad deeds,
‘Search’ the straight and right path,
And InsyaALLAH you will never get
‘virus’




p/s:dah xsmpai sbulan nk masuk bln ramadhan..smoga ramadhan kali ini penuh makna..
y paling best,dpt berpuasa kat rumah,bersama-sama keluarga tercinta
manfaatkn ia dengan sebaiknya..susah nk dpt pluang cuti lama2 mcm ni..happy!!

I'm in love With 'mr.chicken soup'.











Selasa, 12 Julai 2011

NICE is very nice...









bila diberi peluang bergambar,jgn lepaskan..biarpun muka masing2 tgh blur..mengantuk.hehe




assalamualaikum..di sini serba sedikit ilmu y saya dpt smsa menyertai NICE di kem kijang baru2 ni..rasa bersyukur sbb dberi pluang u join program ni..rase inferior pun ade sbbnya ramai student2 medic y join NICE ni y blaja kt overseas...(ireland,UK,indon DLL)..

antara slot y paling best gak,trip to stroke centre and HUSM...sy dpt trip tu stroke centre..stiap student dletakkn dlm stu kumpul berempat n dketuai sorg doctor,dbawa melawat ke 2@3 buah rumah patient y ade pnyakit stroke..tujuan slot ni,nk mmberi pendedahan pd kita smua mcm mana nk approach patient n y paling penting skali,smpaikn dakwah







trip to stroke centre
-time to practise your knowledges-



tnya patient tu,klu sakit ni solat x,puasa x,mcm mana ambik wudhu smua tu..n klu y xtau,kami ni la y akn ajar...sblm p trip ni,mmg dah byk slot u kami peserta2 ni blajar pasal fiqh perubtn ni..siap kene blakon lagi(amali)..ada y kne jd patient,pkai colostomy bag n mcm2 lgla..so,trip tu nk expose kt ktorg situasi sebenar bila berhdpn dgn patient n mcm mna nk amalkn ilmu fiqh medcne tu..


saye sakit lutut ni,xbley berdiri,mcm mana nk solat??

kalau pkai eye pad ni,cmne nk wudhu?




1..2..3..action!!..blakon jgn x blakon(amali)



pesanan DR.MUHAYA pd setiap pesakitnya
1.be grateful
2.i don’t heal you,you heal yourself
3.be positive all the time
4.be generous
5.penyakit dunia hanya sementara
6.jika kita jaga urusan akhirat,urusan dunia insyaALLAH settle

Success is not base on what you get but base on what you give!




p/s:sbnrnya byk lagi perkongsian y dberikan oleh DR.MUHAYA n doctor2 lain,tp terlampau byk,smpai mls nk menulis..hehe..klu siapa2 y nk tau lg prkongsian apa,bley la p blogwalking di blog my junior,asma http://awqafa.blogspot.com Asma dah post pasal NICE ni di blog dia sendiri..so,sy dah mls nk ulas benda y sama...(^_^)






bergambar beramai2 bersama DR.muhaya..



majlis perasmian NICE 2011






Khamis, 9 Jun 2011

HarGailah diriku ini...

assalamualaikum..slmt membace..enjoy!!



Hargailah diriku ini…



Di sebuah kawasan di dalam planet bumi,berlakulah perbualan ringkas antara MR.M dan MR.S..



Mr.M:Dah satu bulan lebih ni,knplah MR.HA x guna aku betul-betul yer?padahal bukan ny Mr.HA tu banyak kerja sangat pun..bukannya kene study,pergi kelas or buat assgment ape2 pun..hmm…aku kat sini rasa mcm x dhargai sgt…aku kecewa sgt dengan MR.HA tu…sangat berbeza jika nk dibndingkan sebelum-sebelum ni…agaknya MR.HA lupa kot,aku ni boleh bergerak laju….mane ade nk brek-brek ble jmpe traffic light ke,jmpa polis ke,jmpe roadblock ke…aku main rempuh je,ape aku kisah,yang penting,aku buat kerja aku…kerja aku pun mmg slalu berjalan je…klu orang arab plak,mmg selalu panggil aku pedang…knpalah diriku tidak dihargai??mentang-mentangla MR.HA dapat aku dengan cara y senang,x berbayar pun…so,xpndai sgt nk hargai…klu nk hargai aku pun,ade time2 tertentu je…hmm…



MR.S:owh,begitu…klau mcm tu,kite ade persamaanla…aku ingtkan aku sorang je rase mcm tu,rupenye kau pun Mr.M,rase cm tu ea…biar ak citer pasal ak plak…aku pun lebih kurang mcm kau jugakla…slalu je MR.HA lupe kt aku ni,padahal aku pun pnting dlm hidup MR.HA tu..klu aku ade,kadang-kadang x pandang aku pun…men hentam je..bkn nk jaga or bersyukur ke kt orang y hadiahkan aku kt MR.HA tu..klu akula,dah ade org bg hadiah,hargailah..bersyukur..guna sebaiknya u kbaikan…ni x,klu xde aku, or aku buat hal ke,barula MR.HA tu nk hargai aku.baru nk tercari-cari aku..br nk susun aku betul2..dah aku xde,mula lah nangis2 nk suruh SI PEMBERI hadiah kembalikan aku(MR.S)..ish3..xpatut btul MR.HA tu buat mcm tu…




Di satu kawasan y lain,Di bawah pokok pisang,berfikirlah MR.HA tntg MR.M dan MR.S smbil mengeluh panjang...



MR.HA:hmm....Aku ni,klu xde MR.S,mmg aku xley buat ape2 la..kerja pun jadi susah..td aku nk makan pun,xde selera sbb xde MR.S menemani aku..mmg terus xde selerala nk makan..haish…teringat pesanan shbt aku,makan selagi ade selera..tp skrg da xde selera,susahla..PEMBERI HADIAH tu da tarik MR.S kt mulut n lidah aku ni..jadi susahla aku nk makan n minum..asal nk kunyah makanan je,terasa sakit...nk bercakap pun jadi malas nk buka mulut..y sedihnya,nk menyebut bacaan dalam solat pun,susah sbb asyik sakit je..astagfirullah halazim…hmm..Ya ALLAH,pulangkan MR.S padaku YA ALLAH…aku menginginkannya..aku merinduinya..tiba-tiba,air mata keinsafan mengalir laju..



Teringtlah pula MR.HA pd MR.M..bertambah sebak MR.HA mengingatkan MR.M kerana MR.M,walaupun sekuatmana MR.HA menangis sampai keluar air mata darah sekalipun,MR.M tidak akan kembali…Mr.M telah pergi meninggalkn MR.HA…Cuma y ada,MR.M y sedang MR.HA kecapi dan akn kecapi..MR.M y dahulu MR.HA persiakan,hanya tinggal kenangan…teringan MR.HA pd satu ayat-ayat cinta y berbunyi :


Demi masa,sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian,kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati kearah kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran..(surah al-ASR 1-5)


Juga teringat MR.HA pd pesanan orang2 arb,


al waktu kassaif,illam taktoahu,qatoaka…waktu itu ibarat pedang,jika kamu tidak memotong,dia akan memotongmu..


da hbis da...(@_@)



Watak-watak utama:
MR.HA:hamba ALLAH(diri saya sendiri)
MR.M:MASA
MR.S:SIHAT


Pengajaran:

1.dua nikmat y sering kita lupa ialah nikmat masa lapang dan nikmat kesihatan…hargailah kedua-dua nikmat ini sebelum ia berlalu pergi..(^_^)..

2.YA ALLAH,jadikanlah hari ini lebih baik daripada semalam,esok lebih baik drp hari ini dan hari-hari selepas ini lebih baik drp hari-hari sebelumnya..insyaALLAH..ameen..

Isnin, 23 Mei 2011

cOpy PasTe..(^_^)

assalamualaikum....

bace article ni slow2...aku ingin jadi seperti perempuan ini...insyaALLAH....same2 cuba...


Aku seorang perempuan. Perempuan yang hidup dalam arus dunia moden. Penuh tipu daya andai tersilap langkah.. MERANA..

Aku perempuan yang benci akan penyakit cintakan dunia. Aku perempuan yang mahu cinta Allah meresapi seluruh jiwa! Tenggelam dalam cinta-Nya. Sungguh mengasyikkan.
Aku seorang wanita yang mahu tetap teguh pendirian. Halangilah jalanku ke arah reda-Nya, pasti akan kutempuh jua.

Aku perempuan yang bukan begitu mudah untuk patah semangat.. Aku perempuan yang tidak takut dengan helah palsu kerana aku punya Dia! Kebenaran pasti tertegak!

Hasbee Rabbee. Maa fee qalbee ghairullah.Cukuplah Allah bagiku. Tiada dalam hatiku selain Allah.

Tatkala perempuan lain megah memaparkan gambar di Facebook. Aku mengatakan. Itu bukan aku.

Kerana aku perempuan yang punya maruah. Allah menganugerahkan kecantikan dan kelebihan tersendiri pada tiap-tiap insan bernama wanita.

Oh, bukan untuk dijadikan bahan jajaan mata lelaki bernafsu. Tetapi, khazanah yang perlu disimpan hingga waktunya tiba. Hanya buat suamiku. Aku tidak akan sesekali menghampakan dia.

Aku bangga memperjuangkan pakaian sunnah. Aku bangga mengenakan busana yang menepati kehendak Allah. Aku bangga menutup keseluruhan auratku daripada menjadi panahan mata lelaki. Biar mereka memandang serong.

Tidak pernah tergugat usahaku dalam mendamba reda-Nya. Sedikitpun aku tidak peduli pandangan manusia. Ya, mengapa harus peduli sedangkan Dia adalah Pencipta?

Aku langsung tidak ingin kelihatan cantik di mata ribuan lelaki. Aku langsung tidak ingin menjadi rebutan jejaka kacak atas mata yang hanya memandang kecantikan. Aku langsung tidak ingin sang pria menaruh hati dan harapan kepadaku kerana rupa.

Aku tidak mahu menjadi fitnah bagi mereka. Aku tidak mahu mereka sibuk memikirkan aku melebihi Al-Khaliq Sang Pencipta. Kerana aku tidak tahu alasan apa yang harus ku utarakan saat Dia bertanya kelak.

Malah apabila aku menjadi punca dua jejaka bermasam muka dan bergaduh, aku terasa begitu hina! Seolah-olah aku hanyalah barang yang bisa dibeli begitu sahaja. Aku punya maruah. Aku bukan barang jajaan yang mudah dilihat, disentuh, diusik, direbut sesuka hati! Kerana aku hanya khusus buat dia.

Kerana aku sentiasa merasakan dia ada di sisi walaupun pada mata kasarnya dia tiada menemani. Hanya keyakinan aku sandarkan pada-Nya dalam sebuah penantian. Itu sahaja sudah cukup. Cukup buat aku bahagia dengan dia, takdirku kelak.

Malah aku malu membiarkan seorang lelaki ajnabi berjalan di belakangku lantaran fitnah yang mungkin timbul. Mengingatkanku kepada apa yang dikatakan oleh Saidina Umar radhiallahu 'anhu, "Aku lebih rela berjalan di belakang seekor singa daripada berjalan di belakang seorang
wanita."

Aku mahu menjadi perempuan yang sukar. Sukar didekati. Sukar dipermainkan hatinya. Sukar tunduk kepada kehendak nafsu. Sukar mengatakan ya kepada pergaulan yang tiada batasan syarak.

Sukar untuk merasa tenang apabila melihat anak bangsa semakin rosak. Sukar membuang perasaan malu terhadap ajnabi. Aku mahu jadi perempuan yang sukar itu. Aku mahu menjadi sebaik-baik wanita yang tidak memandang dan tidak dipandang. Seperti pesanan Saidatina Aisyah radhiallahu 'anha. Ini baru aku.

Tatkala perempuan lain sibuk memikirkan cinta manusia. Aku mengatakan. Itu bukan aku.
Kerana aku perempuan yang punya matlamat. Aku punya agama yang mesti aku perjuangkan. Lihat! Cubalah lihat di luar sana! Sedih! Aku sayangkan wanita di luar sana! Anak-anak remaja perempuan yang berpakaian mendedahkan aurat.

Sedih! Aku sayang mereka! Wanita yang asyik memikirkan kapan bila mahu bertemu pacarnya. Sedih! Aku sayang mereka! Perempuan yang membonceng motosikal lelaki dan dijadikan hadiah pertaruhan lumba haram. Sedih! Aku sayang mereka! Wanita yang telah dinodai kehormatannya dengan rela!

Sememangnya aku perempuan, aku juga punya rasa. Menyayangi dan disayangi. Namun aku tidak akan begitu mudah tertipu. Kerana aku tidak begitu bodoh untuk menghabiskan masa dengan memikirkan perkara yang tidak pasti.

Hanya angan-angan sementara. Aku bukan perempuan yang menghabiskan masanya sering memikirkan masalah sendiri dan tidak memikirkan kudis yang semakin membusuk pada umat!

Aku tidak mahu menjadi perempuan yang mementingkan diri sendiri.

Tatkala perempuan lain sibuk menunggu dan membalas SMS cinta. Aku mengatakan. Aku bukan begitu.

Kerana aku perempuan yang punya hala tuju. Aku tidak akan membazirkan masa mudaku untuk perkara yang langsung tidak bermanfaat untuk akhirat! Hanya keseronokan sementara. Hanya mengenyangkan nafsu.

OH, aku bukan begitu. Kerana aku mahu sibuk menelaah ilmu. Menggali ilmu Fardu Ain dan juga yang berkaitan dengan hukum syarak. Menjadi seorang wanita yang beramal dengan ilmunya.

Mencontohi Saidatina Aisyah a.s yang cukup cerdas dan cerdik dalam mengeluarkan fatwa. Sehingga menjadi antara rujukan dalam urusan berkaitan hal ehwal masyarakat dan hukum hakam. Itu semua berdasarkan ilmunya.

Sehingga membawa aku untuk berfikir sejenak. Alangkah bodohnya diri andai melayan cinta palsu yang berlandaskan nafsu sedangkan terlalu banyak ilmu yang belum aku teroka.

Aku tidak suka melayan perasaan yang sia-sia sedangkan 'dia' telah ditakdirkan buatku. Aku mahu menjadi perempuan yang matang dengan ilmunya. Dengan ilmunya makin terasa manis akan ibadat. Makin terasa semakin dekat dan erat dalam dakapan kasih Allah. Dengan ilmu yang mewujudkan perasaan khauf, takutkan Allah.

Tatkala perempuan lain ada yang materialistik terhadap wang. Aku mengatakan. Aku bukan begitu.

Kerana aku perempuan yang materialistik terhadap pahala. Mahu akaun akhirat kaya dengan amal soleh. Setiap detik bagiku amat berharga untuk aku lakukan sesuatu yang dipandang oleh-Nya. Kerana aku mahu menjadi wanita syurga! Itu bukan sekadar madah penyedap kata. Bukan sekadar omong kosong. Ini cita-cita tertinggi aku.

Kerana aku perempuan yang berfikiran jauh. Berpandangan jauh ke hadapan. Aku benar mahu cinta-Nya. Terkadang aku terfikir. Andai aku di tempat Masyitah yang dipaksa terjun ke dalam minyak panas semata-mata untuk mempertahankan keimanan, apakah aku kuat sepertinya?

Atau mungkin aku akan lari atau mungkin aku akan... entah. Aku menangis...

Aku mahu seperti Rabi'ah al-Adawiyah. Cintanya terhadap Kekasih Agung begitu mengagumkan. Sehingga dengan ujian dia merasa gembira. Benar reda dan tidak merungut walaupun ditimpa musibah. Diculik dan menjadi hamba kepada raja yang zalim.

Apakah aku mampu seperti sufi wanita ini. Yang memperkenalkan apa itu falsafah Cinta Ilahi sehingga tiada cinta manusia di hatinya kerana cintanya yang terlalu mendalam terhadap Yang Satu. Tetapi aku... Aku menangis lagi..

menangis.. Menangis.. Menangis.. Namun, tangisan ini membuatkan aku kembali kuat. Menyedarkan aku daripada lamunan. Kerana aku bukan perempuan yang mudah menyerah kalah! Allahuakbar! Aku tidak kenal erti jatuh yang tidak bangun. Aku bukan perempuan yang begitu. Lembik. Lemah!

Aku bukan perempuan lembik yang lemah. Mengada-ngada. Tidak mampu untuk hidup berdikari dan yang hanya bergantung kepada orang lain. Aku bukan perempuan yang penakut dan pengecut! Aku bukan perempuan yang mudah kalah terhadap cabaran!

Aku mahu menjadi perempuan yang lembut. Yang mempunyai hati yang kuat. Yang tidak lari daripada cabaran dunia tetapi menghadapinya dengan berani. Dengan bersandarkan keyakinan Dia sentiasa di sisi, aku tidak akan takut menegakkan kebenaran. Mempunyai hati yang bisa dilentur namun tak mudah untuk dipatahkan. Aku perempuan yang mampu berpijak atas kaki sendiri.

Akan ku kesat air mata ini dengan semangat baru. Semangat yang lahir dari kekuatan yang dihembus-Nya. Aku tidak akan begitu mudah menurut kata nafsu. Aku perempuan yang ditarbiyah. Mampu mempertahankan maruah sendiri daripada tergadai oleh godaan duniawi. Aku ada Dia. Cukup.

Aku tidak mahu neraka. Aku mengatakan. Itu bukan aku. Kerana aku perempuan yang mahukan syurga.

"Barang siapa taat kepada Allah dan Rasul-Nya, Dia akan memasukkannya ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Dan itulah kemenangan yang agung."[An-Nisa', 4 : 13]

ps:article ni sy copy paste dari iluvislam.com..
tertarik u menyimpan article ni dlm blog sendiri..
smoga bermanfaat u semua...
aku ingin jadi seperti perempuan ini...

wassalam...

Sabtu, 21 Mei 2011

dunia hari ini....

assalamualaikum...



Dunia hari ini..ku rasakan sudah tidak aman lagi,
Pembunuhan disana-sini…
Fitnah menfitnah berleluasa
Bagai virus y menyerang semua benda


Dunia hari ini…kurasakan sudah tidak selamat lagi
Orang y tidak bersalah,merasa takut pada orang y bersalah
Orang y ditindas,merasa takut pada orang y menindas
Orang y lemah,merasa takut pada orang y kuat
Orang y tidak ada kuasa,merasa takut pd org y berkuasa..
Mgsa2 kekejaman,merasa takut pd tentera2 y kejam..


Mana tidaknya…orang y bersalah bijak menyembunyikan kesalahannya..
Mana tidaknya,duit menjadi raja dihati..y benar disembunyikan…
Bagai menyumbat duit kedalam mulut…dibuka mulut,duitnya jatuh..lebih baik tutup mulut,duit xjatuh..
Mana tidaknya..Orang y menindas asyik melakukan penindasan dan menghukum tanpa berfikir..
Mana tidaknya..Orang y kuat dan berkuasa,menyalahgunakan kekuasaannya…
Mana tidaknya,mereka Diberi amanah u menjaga keamanan,tp sebaliknya y dibuat..
Diberi kuasa bukan untuk membela nasib org2 y lemah dan ditindas,
Tp kuasa digunakan u membela pesalah2 y bertopengkan syaitan!
Hanya manis dibibir..manis pd kata2..tp fail pd praktikalny..


Dunia hari ini,kurasakan sangat kejam..
Rasuah berleluasa…
Pecah amanah sudah menjadi trend..
Duit dan harta menjadi rebutan..
Kuasa diberikan bukan pd mereka y layak..
Bayi2 kecil dibuang di merata-rata tempat..
Oleh manusia y bertopengkan haiwan,Hanya tahu memuaskan nafsu..
Media massa pula,sudah sangat tidak releven lagi,
Dijadikan mainan politik u pihak2 y BERKUASA…
Sedangkan sepatutunya menjadi saluran utama u mnyalurkn mklumat y benar
Tp hari ini..y sebaliknya berlaku..oh dunia hari ini…


Dunia hari ini,kurasakan sudah tonggang terbalik semuanya..
Jawatan diberi,untuk menguruskan Negara..
Jawatan diberi,untuk menguruskan rakyat..
Jawatan diberi,untuk tidak membebankan rakyat..
Jawatan diberi,untuk menguruskan harta2 rakyat..
Jawatan diberi,untuk menguruskan hasil Negara..
Tp hari ini,apa y berlaku???
Semuanya tonggang terbalik….
Semuanya bertentangan drp apa sepatutny berlaku…
Itulah dunia hari ini..
Fikir-fikirkan lah…


alangkah baiknya jika agama dijadikan sandara hidup..


alangkah baiknya jika hukum-hukum ALLAH dijadikan pegangan..


alangkah baiknya jika segala perkara dilakukan semata2 kerana ALLAH..


alangkah baiknya jika al quran dan hadis mnjadi sumber pegangan dalam pemerintahan..


alangkah baiknya jika kita semua mengamalkn cara hidup islam dalam semua aspek kehidupan..


alangkah baiknya....(^_^)





Selasa, 10 Mei 2011

jadilah seperti pokok nyior..






assalamualaikum....


siape x kenal pokok kelapa @ pokok nyior dlm bhsa ganu,sila angkat kaki...hehe...dah xtau nk wat intro mcm mane..



Jadilah seperti pokok kelapa dimana setiap inci daripada pokok ini,berguna untuk kita semua…batangnya boleh dibuat jambatan or tiang pondok,daunnya dianyam untuk membuat tikar,lidinya digunakan sebagai penyapu,buah dan isinya sbgai makanan,airnya sebagai penawar penyakit dan penghilang dahaga dan pokok itu sendiri sebagai benteng penghalang angin y kuat di tepi pantai…



Kita juga seharusnya jadi seperti pokok kelapa,sentiasa berguna untuk orang lain..biarlah setiap inci tubuh badan kita ni dpt memberi manfaat kpd orang lain dan yang paling penting,dpt menyumbangkan sesuatu untuk agama y kita anuti,islam…xkiralah dari segi fizikal,mental mahupun rohani…biarlah setiap anggota badan kita ni spt tangan,mulut,kaki,mata dan aggota lain,kita gunakan untuk mmbntu orang lain dan islam…walaupun kita tidak mampu untuk memberi sumbangan seperti sahabat-sahabat Rasulullah S.A.W yang sanggup bekorban harta,tenaga,nyawa dan sebagainya semata-mata untuk menegakkan islam,buatlah sekadar yang mampu kita lakukan..



Jika ditanya saya,apa sumbangan yang telah saya berikan untuk islam,malu untuk saya menjawabnya..sangat malu…saya mengaku,kebanyakan pekerjaan yang saya buat,kebanyakannya memberi manfaat untuk diri saya shja…tp sgt sedikit untuk islam...hmm…pernah sy ditanya oleh seorang brother ni,ape y telah awk smbg u islam??sy hnya mmpu diam..xtau nk jwb ape..pd wktu tu juga,brother ni minta seorang shbt sy untuk listkan buku-buku y disukainya..dan dlm list tu,adela shbt ni tulis name sebuah novel…dan slps tu,bro ni tnyela shbt,ape pgjrn y awk dpt drp novel ni?dan ade tak something y awk bley ambik dan aplikasikan u naik kan balik nama islam??semua y berada disitu tergamam..shbt sy menjwb,dia puas hati lpas hbis bc buku tu..gembira..dpt mnjiwai watak dlm novel tu..tp gembira dan puas hati stakat tu jela..sbb dpt hiburkan hati...peristiwa tu ckup mmberi stu tamparan buat sy krn sy pun dahulunya pminat novel..tp sy tidak katakan mmbc nvel tu xbley..bley..byk je novel2 y da bgus2 skrg…



Yela,fitrah manusia,nak kan hiburan..mane bley lari drp hiburan…berhibur tiada salahnya kerna hiburan itu indah…tp pandai2 la pilih2 mana y bley gve smthing u kite n islam n y paling pnting,xsalah berhibur slagimana ia xbwk kita pd bnde2 y largho n berlebih-lebihan…
Berbalik pd tjuk,kite cubalah u jd org y sntiasa mmberi mnfaat pd org lain n islam..campak lah kita kat mana skalipun,kita akn sntiasa berusaha u smpaikan dakwah pd org lain…sntiasa brusaha u pastikan islam berada betul2 pd tempatnya,tmpat y paling tinggi…



اسلام يعلوا ولايعلى عليه
Islam itu tinggi dan tiada sesuatu yang lebih tinggi daripadanya(Hadith riwayat al-Baihaqi)

Okla..panjangla pulak..as a saying goes,jgn tgk pada org y menulis,tp tgk la pd isinya..klu tgk pd penulisnya,mmg sy xlayak u nasihat org lain…tp sy mnulisnya ats dasar,ballighu walau ayat..sampaikanlah walaupun satu ayat…mane y baik,dtgnya drp ALLAH,y mngerakkan hati saya u mnulis dan y buruk,dtg dr kelemahan diri saya sndiri…mnunjukkn mnusia tu lmah…



"Andai diumpamakan Islam pada hari ini seperti sebuah bangunan usang yang hampir roboh, maka aku akan berjalan keseluruh pelusuk dunia bagi mencari jiwa-jiwa muda. Aku tak ingin mengutip ramainya bilangan mereka, tapi aku inginkan hati-hati yang ikhlas untuk membantuku dan bersama membina kembali bangunan usang itu menjadi sebuah bangunan yang tersergam indah"
As-Syahid Imam Hassan al-Banna



wallahualam..(^_^)

Isnin, 9 Mei 2011

yEs!!! naik lAgi...

assalamualaikum..


salam 1 malaysia...


Lepas harga petrol naik,esk harga gula pula naik rm0.20…bgosla bgitu….tepat dengan slogan y diperkenalkan pm kesayangan kita,1 malaysia,rakyat didahulukan,pencapaian diutamakan..hehe…

Hm,..siapa-siapa ade nk bagi komen,silakan..sy kt sini,hanya mampu geleng kepala je…dah la dlm tv xde umum pasal harga gula naik,..tp y asyik ditayangkan dlm tv tu,pasal kes liwat.asyik nk jatuhkan org lain..nk up kn nama sendiri..hmm..propaganda semata-semata..sedar2,harga da naik...

ok..cakap sal gula lak,bkn ape,yela stakat 20 sen,xde la byk sgt pun...sikit je..tp sikit2,lame2 jadi bukit…betol tak??kalau stakat naik 20 sen n barang lain x bg effect…xpela…xde la sy kisah sgt..xdela rakyat kisah sgt…tp bila gula naik n minyak naik,harga brg2 lain pun turut sama naik…kalau kt restoran,gula jadi bhn utama selain garam n minyak..hmm..so,mstila ade bg effect kn…harga makanan n air mesti akan naik..naik 20 sen mungkin sikit je bg orang y gaji rm 5000 sebulan..tp kalau y kerja pendapatan sebulan hanya rm500,macam mane yer??dgn anak2 yang masih bersekolah,nk beli keperluan lain,bayar bil elektrik,air semua tu lagi,hmm…mcm x cukup…klu y nak buat kenduri kawen tu,msti pakai byk gula kan..kesianla..lari bajet la skit…klu nk jimat,trus bli byk2 malam ni,sblm harga naik…tu pun klu kedai tu bagi la…korang pun boleh fikir sendiri kot..ok la…stakat tu je nk luahkan rasa tidak puas hati pada k---j—n… kalau x percaya,boley baca sndiri malaysiakini..


http://www.malaysiakini.com/news/163673
sama2 kita fikirkam..
wallahualam...

Rabu, 4 Mei 2011

adab meminjam(^_^)




assalamualaikum...




Introduction:

1ST senario..

A:awak,bley saya pinjam kasut awak?
B:boley..ambiklah..tp jaga kasut tu elok-elok tau…nanti nk pulangkn,pastikan bersih dan dlm keadaan asal awk ambil kasut tu…

A:ok.insyaALLAH..

2nd senario:
Di library

Syarat-syarat peminjaman buku:

1.setiap student bley pinjam maximum 3 buah buku
2.tempoh peminjaman 7 hari.
3.kelewatan pemulangan akan didenda rm0.10 sen sehari/buku
4.buku y hilang perlu diganti
5.xbley cnteng or koyak buku

Content:

Dua senario kt ats tu da ckup u smpaikan pd kita,kalau kite nk pinjam brg org,msti ade syarat2 dia kn..dan syarat2 tu plak diletakkan oleh tuan pemilik barang tu kn…dan sudah semestinya,tuan punya barang nk pastikan brg y diberi pinjam dipulangkan dlm keadaan asal dan si peminjam plak kene make sure patuh pada arahan pemilik brg kn..

Cuba kita kaitkan senario kt ats tu dgn diri kite sendiri..ALLAh y mnciptakan kite dan DIA adalah TUAN dan PEMILIK kite….kite ni hanya pinjaman sementara…jasad,mulut,tangan,kaki,mata dan semualah adalah pinjaman semata-mata…tanpa semua ni,mmpu ke kita buat semua pekerjaan??sudah tentu tidak kan…so,kita tinggal kt ats dunia ni pun mstilah ade syarat2nya dan perlulah patuh pada syarat y ALLAH tetapkan u hamba-hambanya…buatlah segala y DIA suruh dan tinggal lah segala laranganNYA…Kalau syarat2 nk pinjam brg org pun kne ikot,ini kn pula syarat2 yg ditetapkan TUHAN kite sendiri..

Conclusion:

Setiap larangan y ALLAH berikan pasti ade hikmahnya..bukan sia2…Cuma kite je kdg2 suka melanggar suruhanNYA dan tidak pernah nk bertafakkur…islam itu indah…

Tanpa tangan,mampukah seorang doctor nk buat pemeriksaan dan surgery u patient dia??

Tanpa mata,mmpukah seorang doctor nk buat physical examination??

So,bersyukurlah sbb kita diberi nikmat ni semua dan gunakan lah sbaik-baiknya.jagalah mata kita drp mlihat perkara2 maksiat,jauhilah tngn dan kaki kita drp membuat or mlgkah ke tmpt2 maksiat…

Wahai jiwa yang tenang!




Kembalilah kepada TUHANMU dengan hati yang redha dan diredhaiNYA.


Maka masuklah ke dalam golongan hamba-hambaKU


dan masuklah ke dalam syurgaKU.


xnak ke kite tergolong dalam golongan seperti ayat diats?bahagianya bila ALLAH jemput kite masuk dalam syurgaNYA...

WALLAHUALAM.(^_^)




Jumaat, 29 April 2011

xde title..(^_^)



Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat kelak); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan).


asslamualaikum...

masih tergian-gian dlm fikiran ni sal soklan tafsir pagi td...jom same2 kite fikirkn dan ambik pengajaran dr ayat ni....



jom kite berfikit dan hayati sekejap gambar kt bwh ni...




pertembungan arus dua laut tanpa ada sempadan y memisahkan...subhanALLAH...


Hari ni dah bley tarik nafas selega-leganya sebab dah fully free from examination…yeah…heppy!!lagi heppy sebab lagi 2 hari dah bley blik rumah nun jauh di timur…rindu nk jumpe family..al maklumlah,dah lame sgt x balik..last2 balik pun ms raye hari tuh….huhu…n y bestny jugak,dpt cuti 4 bulan…4 bulan duk kt umah…lame tu..nk watpe ek 4 bulan ni??hmmm…..byk sgt y berlegar-legar dlm kepala ni…nk bc buku,tmbh ilmu y sgt kurang ni…nk tgk citer y bley bg moral values..nk kcau adik2..haha…nk hbiskn tgk phase 3 n truth the arrival...n buat la ape2 y bley bg manfaat…td separuh hari kemas barang2,buku2 saje dh ade 3 kotak besar..xmasuk baju n barang2 lain lagi..adoyai..common house tmpt simpan brg plak dah nk penuh dgn brg2 students…hmm…hopefully all my barang tu smpt sumbat semua dlm tu…


slamat becuti semua.....








tmpat saye dalam exam hall...slame 3 minggu bertungkus lumus memerah otak....




suasana dlm xam hall...tenang je...


Jumaat, 22 April 2011

mengejar kedua-duanya..

Mengejar kedua-duanya..

ASSALAMUALAIKUM...

Sudah lama tangan ini tidak menaip di blog ini…dan sudah lama juga idea2 y tersimpan dalam fikiran ini tidak diluah,…hari ini,hari y bhgian buat kbnyakan shbt2 sy..tp tidak semua la…alhamdulillah,result y sy dapat hari ini,sgt2 bersyukur….berada dlm golongan pertengahan…tu rezki y ALLAH da takdirkan untuk saya….alhmdulillah…tahniah juga pd shbt y berjaya..pd y kurang Berjaya,jgn bersedih,anda masih ade peluang lagi…gagal kali ini,tidak bermakna gagal buat selama-lamanya..bersabarlah..ALLAH nk uji kalian semua…y Berjaya,jgn terlalu heppy,tp bersyukurlah..kejayaan dan kegagalan,kedua-duanya ujian kan…tgk la kgagalan tu dr sudut y positif..

Ok…bila bercakap bab kejayaan ni,hang p tanye sape2 pun,msti jwb,semue nk Berjaya….tipu la kalau ade org ckp nk gagal…ok..klu kite nk Berjaya,mmg study giler2 la kn…stay up mlm2 sampai x ckup tido…tido x lena,mandi x basah,makan x selera…ckup lgkap..tp pernah x kita semua,bersungguh2 untuk kejar akhirat???kalau xam,semua nk STRAIGHT A kn…paling kurang pun,nk lulus kan…tp cbe lihat amalan2 u bekalan akhirat kite..adekah kita buat sebaik mungkin??adekah kite bersungguh-sungguh bgai nk mati kejar buat kebaikan???klu mlm xam,sanggup kite stay up smta-mata nk study,tp slalu ke mlm2 kite bangun berjaga,smate2 nk mengadap pencipta kita??hipokrit kn kite…dunia kejar bagai nk mati…tp akhirat??astagfirullahalazim…padahal,y jd shbt kita d akhirat nnti,x lain x bukan,amalan2 kita…tmpt y akan kite lalui di akhirat nnti lbih lame brbnding di dunia ni kan…


Ok..td lak,cbe kite imaginekan macam mane saat dean umumkan result tu dgn saat kite kt padang mahsyar….masing2 tertunggu-tunggu keputusan masing2..dgn penuh debaran..ade y x lena tidor,ade y xhbis2 pk result xam…kt akhirat,bgitulah juga amalan2 kite akan dpersembahkn….dlm keadaan matahari sejengkal di ats kepala,dan pd waktu tu jg,shbt handai,sanak saudara,ibu bapa dah tidak mengenali antara satu sama lain…y kite bwk u dpersembhkn nnti ade 3 bende je shbt2..amalan baik kite,ilmu y bermanfaat ,sedekah jariah n doa ank2 y soleh..nk ckp bab amaln,fuh,sekelumit,ciput mak oi…sikit sgt….tu pun klu ade + ikhlas buat krna ALLAH… Ble nk berckp,pasal dosa pula,mak oi..menggunung tinggi kot…nk nangis bile kenangkan blik dosa2 y x tertanggung ni….menggeletar lutut2 ble ingt dosa2 lalu…hmmm……………

beruntunglah bagi orang y sntiasa penuhi ms dia dgn amalan2 y ALLAH sukai…
okla…smoga kita same2 seimbangkan dunia dan akhirat kita….klu kt dunia nk straight A,make sure kt akhirat pun kite nk persembahkan y terbaik ..malah lebih baik dari segala-galanya…
segala y baik itu datangnya dari ALLAH dan segala y buruk tu,dtgnya dr kelemahan diri saya sendiri…

Jumaat, 25 Mac 2011

flash back..

assalamualaikum...

kata-kata y cukup mendalam dan menyetuh hati saya....
smlam,ms kelas tafsir,ada ucapan ustz y betul2 menyetuh hati saya bila ustz explain pasal ayat 70,surah al-furqan....

kecuali orang-orang yang bertaubat dan beriman dan mengerjakan kebaikan ,maka kejahatan mereka akan digantikan ALLLAH dengan kebaikan.ALLAH maha pengampun,maha penyayang..

Satu maksiat yang menyebabkan kamu merasa kerdil , rendah diri , hina dan hancur hati (kerana penyesalan dan taubat) lebih baik dari melakukan taat yang menjadikan kamu merasa agung , bangga dan hebat (sehingga tahap ujub)"Berkemungkinan ditaqdirkan bagimu melakukan suatu dosa sebagai sebab musabab untuk mu sampai kepada keredhaan Allah swt (dengan rasa rendah diri , hina dan akhirnya berubah menjadi soleh).

smoga kita sentiasa memperbaharui taubat kita...

penyesalan kita pada dosa-dosa lalu akan menghapuskan dosa tersebut kerana penyesalan itu adalah taubat....

astagfirullahalazim 3x...

Selasa, 8 Mac 2011

penat

assalamualaikum..terasa sudah lama x update blog ni..tp ptg td,rs nk sgt mluahkn perasaan ni kt sini..wlaupun da berjnji dgn diri sndiri,nk smbung tulis blog lps pro..tp ape kn daya,u mereleasekn tension..tulisla jugak..

Perkataan penat x pernah lari dlm khidupn saya dan kwn2..hr ini,selesai kelas revision,sy bergegas ke libry u print note anat ventricle…agak sukar skit bg sy u print note ni cz dlm bntuk PDF..nk kne cnvert ke pwer point…then,sy cpt2 naik lif,bekejar nk nek bas kul 6 n nk htr lctre nte kt kdai fotostat…ktika dlm lif td,smpt sy berbual dgn pak cik kamal…sy mluahkan betapa saya penat hari ini…pak cik kamal y jauh lbih pglmnnya brbnding sy mgrluarkn kate2 y mmbuatkn sy berfikir skejap..katanya pd sy,xpela penat sekarang,biasala tu..penat belajar sekarang,nnti da kerja senang…step by step ALLAH nk uji kita..Cuma kite kne bertwakkal la..penat dgn keje,tp nnti dah kawen,penat dengan kerja lg,anak2 lagi dan rumah tangga…jauh di sudut hti sya,betapa sy ingin tumpukn diri sy pd pelajaran dan tgungjwb sy sbgai sorng muslim jauh lbih besar lg..daripada air mukanya,jelas kelihatan pglman y penuh dan sebati dlm hidupnya..


Alhamdulillah…perbualan y sekejap td,mengingtkn sy pd pesanan seorang shbt sy..katanya,penat dan keletihan,boleh hilang dengan berehat…tetapi ingtlah,kebaikan y kita lakukan,insyaALLAH kekal sampai bila2…saya yakin,semua shbt2 sy tgk bertungkus lumus study,dan penat tu,xyah ckp la..mmg confirm..penat mental dan fizikal..penat berfikir..tp ingtlah,kepenatan y kita rasai skrg dlm mnuntut ilmu ni,akan hilang..tp kejayaan y kita perolehi nnti akn mengembirakn kita dan org lain..dan jihad kita mnuntut ilmu,akn dinilai disi ALLAH…barangsiapa y menuntut ilmu,ALLAH akn memudahkan jalannya ke syurga…so,shbt2 smua,jgn berputus asa disebabkn kepenatan kita…

Jumaat, 11 Februari 2011

membilang hari

lup...dup....lup...dup......
jantung tetap amanah pd kerjanya...mengepump blood to all parts of the body...
fikirnku kucar kacir bila memikirkn subject2 y blum dicover u pro xam sedngkn harinya semakin dekat.....
ditambahkan pula dgn anat,phsyio n biochem y smakin complicated...neuroanatomy!!
n amanah2 lain y perlu dijalankn smada sbgai sorg pelajar,anak muslim....

hoho...pro xam semakin menghampiri...brape hari lagi kawan-kawan??



warning!!
57 hari lagi.....

smoga dipermudahkn sgala urusan kita....ameen...
buat hati y sentiasa gelisah,ingatlah..dgn mengigati ALLAH,hati-hati akan menjadi tenang..
buat shbt2 dan pembaca blog sy,sy memohn maaf jk ade terkasar bhsa or buat salah apa2 jela...see u again after pro xam...
wallaualam..

jika aku jatuh cinta...




Jika Aku Jatuh Cinta Ya Allah

Ya Allah
jika aku jatuh cinta,
cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu,
agar bertambah kekuatanku untuk menyintaiMu.

Ya Muhaimin
jika aku jatuh hati,
izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut padaMu
agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu…

Ya Rabbana
jika aku jatuh hati,
jagalah hatiku padanya
agar tidak berpaling daripada hatiMu..

Ya Rabbul Izzati
jika aku rindu,
rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalanMu…

Ya Allah
jika aku menikmati cinta kekasihMu,
janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirMu..

Ya Allah
jika aku jatuh hati pada kekasihMu,
jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dlm perjalanan panjang menyeru manusia kpdmu…

Ya Allah
jika Kau halalkan aku merindui kekasihMu,
jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMu
Amin….
p/s:entry ni xde kne mengena dgn yang hidup atau pun mati..

Selasa, 8 Februari 2011

untuk sahabat-sahabat...(^_^)

assalamualaikum....

Alhamdulillah..alhamdulillah..alhamdulillah..Tahniah untuk shbt2 y Berjaya dgn cemerlang untuk midsem baru ni..sya tumpang gembira melihat sahabat2 semua dpt skor xam..kite semua mmpu buat,Cuma perlukan usaha y lebih berbanding sblum ini..bg y dpt maintain,tahniah jgk..smoga dpt kekal smpai pro xam nnti..dan kita buktikan pd lecturer,batch kite pun boleh berjaya dgn cemerlang..

bagi y sebelum ni pernah fail,tetibe xam ni dpt skor,mesti korang dapat rase betapa nikmatnya sebuah kejayaan!!!nikmatkan..hanya orang-orang tertentu je dpt rasa kelazatan kejayaan slps kegagalan..xcaye,cube tnya shbt2 kita..bagi y dpt result y kurang memberangsangkan,jgn bersedih…LA TAHZAN,INNALLAHAMAANA!!!..mungkin ALLAH xnk bagi lg kejayaan skrg ni,sbb DIA nk bagi yang lebih baik nnti..Cuma kena byk bersabar,doa dan yakin,ALLAh tak pernah menzalimi hamba-hambanya...ALLAH tak lihat pd natijah kita,tp ALLAH menilai usaha-usaha y telah kita lakukan dlm berjihad menuntut ilmu ALLAH ni kn.

kita kne ingt,Kejayaan dan kegagalan,dua-dua ni adalah ujian ALLAH..yela..bila kite Berjaya,ALLAH nk tgk samada kita ni still stick pd DIA bila DIA bg nikmat..jgn plak kite sombong dgn kejayaan y kite dpt..maaf,bhsa kasar skit..u peringtn diri sendiri jugk sbnrny..teringt kata2 sorang shbt sy.Dia ckp,ble dpt nikmat(kejayaan) ni,kdg2 lbih susah sbb byk sbnrnya perkara y perlu dijaga..hati(takot riak,takabur),hubungan kita dgn ALLAH dan hbungn dgn manusia..

kegagalan pun adelah ujian buat kita,samada kita dpt bersabar atau tidak,trus give up ke or still maintain mcm dulu@ putus asa drp nikmat ALLAH.tp bg sy,kite perlu lihat kegagalan tu dr sudut y positive..byk hikmahnya..Cuma kita xdpt rasa dan lihat skrg..tp sy yakin,siapa2 y pernah fail,satu hr nnti,kita akn dpt rasa hikmat dia…betul!hikmah dr segi pengalaman,motivasi diri dan byk lgla…xlarat nk tulis…

org y tak berjaya sekarang,anda tidak kalah tau…anda Cuma belum menang lagi sbb DIA nk bg kejayaan y lebih besar..(ni bak kate cikgu mala,y bertnding u pilihan ry kwsan TENANG hr tu).
tp kite kene ingt,


ALLAh TIDAK AKAN MENGUBAH NASIB SESUATU KAUM MELAINKAN KAUM ITU YANG MENGUBAH DIRI MEREKA SENDIRI

Yang demikian itu kerana sesungguhnya ALLAH tidak akan mengubah sesuatu nikmat yang telah diberinya kepada sesuatu kaum,hingga kaum itu mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri.sungguh,ALLAH maha mendengar,maha mengetahui..(al anfal,ayat 53)


Untuk sahabat2 stu batch saya,jgn putus asa!kuatkan semgt anda…ingt,pro xam menentukn segala-galanya sbb pro xam bwk 75%...

Sabtu, 5 Februari 2011

betulkan persepsi kita..

assalamualaikum

Hidup kite ni kn,kdg2 susah nk lari drp pandangan buruk orang lain terhadap kita kan?ok..kalau kite tgk orang tu mlakukan maksiat,mesti kite akn pandang serong kt dia kan.. cntohnya kite kenal sgt org y mlakukan maksiat tu,msti smpai ble2,kite akn cop dia ni mmg jenis y macam tu,mcm ni..(expect buruk kt dia la)..bgitu jgk dgn penagih dadah,msti kite akn cop dia ni teruk,sampah masyarakat dan mcm2 lgila..klu org tu dlu jahat,nakal n kaki perempuan kt skolah,msti kite akn anggap dia ni teruk kn..ble perempuan tu plak ramai kwn lelaki,trus dituduh ‘play girl’...hmm...byk lgla contoh2 prasangka buruk org kt sekeliling kita ni..mmg susah nk elak..sy pun kdg2 fikir mcm tu,su’u zhon kt orang lain..tp ape kate kita cuba ubah skit kite punye persepsi buruk kite pd org lain..

Orang y mlakukan mksiat tu,mgkin pd ms tu,dia jahil...tiba2 suatu hari,ALLAH bg dia hidayah dan dia trus bertaubat dan mnjauhi mksiat tu...adekah adil dia dipandg hina oleh shbt2 krn maksiat y dia lakukan sblm ini??bgitu juga dgn penagih dadah dan org y dhuluny gengster skolah,teruk n tetibe ALLAH bg dia ptunjuk...dia berubah 360 darjah drp khidupn dia dhulu.ptut ke kite pndg serong kt dia n mgkinlah pd wktu tu kite xtau y dia ni da brubah..

Hakikatnya,manusia ni boleh berubah..klu ALLAH nk bg hidayah pd dia,xmustahilkn...xmustahil jg dia akn jd lebih baik drp org2 y slama ni beranggapan buruk pd dia kn,kononny baik la..bajet baik la...tp dalam(hati)kite xtaukan...cntoh mudahnya,kita tgk orang y baru memeluk islam...dlu dia jahilkan..tp ALLAH bg dia hidayah...dan dia masuk islam..once dia dah msuk islam,fuh..kalah kita org islam ni..dia punya ilmu agama kdg2 lbih tinggi drp kite,cntohnya,ustaz farid ravi abdullah(farid ridhwan).ustz ni slalu je kuar tv,bg cramah.tgk dyorg,ble dh msuk islam,sgt mghrgai nikmat islam tu..sbb ape?sbb dlu dia pnh merasa bgaimana hidup dlm kejahilan,kegelapn drp cahaya islam.Nah!!kite ni plk, y mmg keluar dari rhim ibu,dlm keadaan islam,tp kdg2 kite kurang mghrgai n bersyukur dlhirkan dlm islam!!..

Ok..mcm dh lari tjuk..hehe..sbnrny nk ckp,org y dlu prnh mlkukn maksiat or pnh kne fitnah,kite jgn pndg rendah kt dia..sbb klu ALLAH bg hidayah kt dia..kite xtaukn..dia brubah jd lbih baik..n lbih mghrgai sbb dlu dia rs sgt berdosa dgn perbuatn dia...ble dia slalu ingt dosa2 y pernah dia lakukn,itu sbnrnya y mmbuatkn dia jd lbih dkt dgn ALLAH..slalu mmperbaharui taubat dia..

Satu maksiat yang menyebabkan kamu merasa kerdil , rendah diri , hina dan hancur hati (kerana penyesalan dan taubat) lebih baik dari melakukan taat yang menjadikan kamu merasa agung , bangga dan hebat (sehingga tahap ujub)"Berkemungkinan ditaqdirkan bagimu melakukan suatu dosa sebagai sebab musabab untuk mu sampai kepada keredhaan Allah swt (dengan rasa rendah diri , hina dan akhirnya berubah menjadi soleh).

ALLAH pelindung bagi orang-orang beriman,Dia mengeluarkan mereka dari kegelapan(kekafiran)kepada cahaya(iman).dan orang-orang yang kafir,pelindungnya adalah syaitan,yang mengeluarkan mereka daripada cahaya kepada kegelapan.mereka itulah penghuni neraka,mereka kekal didalamnya.(al baqarah,257)

ALLAh berkuasa mengeluarkan manusia dr kegelapan dan kejahilan kepada cahaya..dan xmustahil jg ALLAH mgeluarkn cahaya(keimanan) y ade dlm diri kite ni kpd kejahilan..nauzubillah..

Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan…” (Al-Hujurat, 6)

pandangan mata selalu menipu

pandangan akal selalu tersalah

pandangan nafsu selalu melulu

pandangan hati itu y hakiki

kalau hati itu bersih

hati kalau terlalu bersih,

pandangannya kan menembusi hijaB,

hati jika sudah bersih

firasatnya tepat kehendak ALLAH

tapi hati bila dikotori

bisikannya bukan lagi kebenaran

hati tempat jatuhnya pandangan ALLAH

jasad lahir tumpuan manusia

utamakanlah pandangan ALLAH

drp pandangan manusia

p/s:ni lirik lagu drp kumpuln hijjaz..lagu lame dh kot..tp ape y

pnting,kite peganglah lirik y last perenggan 2..utamakn pndgn

ALLAH.jika anda difitnah or rs rendh diri ke,ingtlah,pndgn ALLAH tu y

lbih utama..jgn kesah pndgn org lain pada anda..biarla ape org nk

'cop'anda pun...y penting,ALLAH tau isi hati kite kn..DIA tau kite ni

betul ke salah..

wallahualam...(^_^)