Selasa, 10 Mei 2011

jadilah seperti pokok nyior..






assalamualaikum....


siape x kenal pokok kelapa @ pokok nyior dlm bhsa ganu,sila angkat kaki...hehe...dah xtau nk wat intro mcm mane..



Jadilah seperti pokok kelapa dimana setiap inci daripada pokok ini,berguna untuk kita semua…batangnya boleh dibuat jambatan or tiang pondok,daunnya dianyam untuk membuat tikar,lidinya digunakan sebagai penyapu,buah dan isinya sbgai makanan,airnya sebagai penawar penyakit dan penghilang dahaga dan pokok itu sendiri sebagai benteng penghalang angin y kuat di tepi pantai…



Kita juga seharusnya jadi seperti pokok kelapa,sentiasa berguna untuk orang lain..biarlah setiap inci tubuh badan kita ni dpt memberi manfaat kpd orang lain dan yang paling penting,dpt menyumbangkan sesuatu untuk agama y kita anuti,islam…xkiralah dari segi fizikal,mental mahupun rohani…biarlah setiap anggota badan kita ni spt tangan,mulut,kaki,mata dan aggota lain,kita gunakan untuk mmbntu orang lain dan islam…walaupun kita tidak mampu untuk memberi sumbangan seperti sahabat-sahabat Rasulullah S.A.W yang sanggup bekorban harta,tenaga,nyawa dan sebagainya semata-mata untuk menegakkan islam,buatlah sekadar yang mampu kita lakukan..



Jika ditanya saya,apa sumbangan yang telah saya berikan untuk islam,malu untuk saya menjawabnya..sangat malu…saya mengaku,kebanyakan pekerjaan yang saya buat,kebanyakannya memberi manfaat untuk diri saya shja…tp sgt sedikit untuk islam...hmm…pernah sy ditanya oleh seorang brother ni,ape y telah awk smbg u islam??sy hnya mmpu diam..xtau nk jwb ape..pd wktu tu juga,brother ni minta seorang shbt sy untuk listkan buku-buku y disukainya..dan dlm list tu,adela shbt ni tulis name sebuah novel…dan slps tu,bro ni tnyela shbt,ape pgjrn y awk dpt drp novel ni?dan ade tak something y awk bley ambik dan aplikasikan u naik kan balik nama islam??semua y berada disitu tergamam..shbt sy menjwb,dia puas hati lpas hbis bc buku tu..gembira..dpt mnjiwai watak dlm novel tu..tp gembira dan puas hati stakat tu jela..sbb dpt hiburkan hati...peristiwa tu ckup mmberi stu tamparan buat sy krn sy pun dahulunya pminat novel..tp sy tidak katakan mmbc nvel tu xbley..bley..byk je novel2 y da bgus2 skrg…



Yela,fitrah manusia,nak kan hiburan..mane bley lari drp hiburan…berhibur tiada salahnya kerna hiburan itu indah…tp pandai2 la pilih2 mana y bley gve smthing u kite n islam n y paling pnting,xsalah berhibur slagimana ia xbwk kita pd bnde2 y largho n berlebih-lebihan…
Berbalik pd tjuk,kite cubalah u jd org y sntiasa mmberi mnfaat pd org lain n islam..campak lah kita kat mana skalipun,kita akn sntiasa berusaha u smpaikan dakwah pd org lain…sntiasa brusaha u pastikan islam berada betul2 pd tempatnya,tmpat y paling tinggi…



اسلام يعلوا ولايعلى عليه
Islam itu tinggi dan tiada sesuatu yang lebih tinggi daripadanya(Hadith riwayat al-Baihaqi)

Okla..panjangla pulak..as a saying goes,jgn tgk pada org y menulis,tp tgk la pd isinya..klu tgk pd penulisnya,mmg sy xlayak u nasihat org lain…tp sy mnulisnya ats dasar,ballighu walau ayat..sampaikanlah walaupun satu ayat…mane y baik,dtgnya drp ALLAH,y mngerakkan hati saya u mnulis dan y buruk,dtg dr kelemahan diri saya sndiri…mnunjukkn mnusia tu lmah…



"Andai diumpamakan Islam pada hari ini seperti sebuah bangunan usang yang hampir roboh, maka aku akan berjalan keseluruh pelusuk dunia bagi mencari jiwa-jiwa muda. Aku tak ingin mengutip ramainya bilangan mereka, tapi aku inginkan hati-hati yang ikhlas untuk membantuku dan bersama membina kembali bangunan usang itu menjadi sebuah bangunan yang tersergam indah"
As-Syahid Imam Hassan al-Banna



wallahualam..(^_^)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan